איך לעזור לילד לבחור את כלי הנגינה המתאים?




שאלה: אנחנו רוצים מאד שהילד שלנו ילמד לנגן, איך נוכל להחליט באיזה כלי נגינה לבחור?
תשובה: להלן ההיבטים העיקריים, שיכוונו אתכם לבחור את כלי הנגינה המתאים.
א) בחירה אישית: כמאמר רז"ל לגבי לימוד התורה ב"מקום שליבו חפץ" - הילד יצליח יותר על כלי שהוא בעצמו רוצה בו, שיש לו נטייה כלפיו. זה אמור להיקבע בעיקר לא לפי המראה החיצוני של הכלי, אלא לפי אופי הצליל שלו.
לכל כלי נגינה יש אופי משלו. כלי נגינה שהאדם מתחבר אליו במיוחד, תלוי בעצם באופי הפנימי של האדם. ולכן האדם מרגיש גם שיוכל להתבטא יותר דרך הכלי הזה. ואז הנגינה איננה מעמסה, ואדרבה - הנגינה הופכת לסוג של "תרפיה".
אני נתקל פעמים רבות שאפילו מבוגרים לא יודעים איך נקרא בדיוק כלי הנגינה שאני מנגן בו, וכל שכן ילדים לא יודעים מה בין חליל לקלרינט – לא איך הם נראים ולא איך הם נשמעים. לכן חשוב פשוט להראות לילד איך בדיוק נראה כלי הנגינה (עליו הוא 'חולם' לנגן) והעיקר – להשמיע לו ניגון מבוצע בכלי זה.
ב) גיל התלמיד / רמת הקושי של נגינה בכלי: ישנם כלי נגינה שהלימוד לנגן בהם הוא לא קל, ולוקח זמן עד שרואים תוצאות. לכן אם התלמיד המועמד לא ניחון בשקידה רבה, בפרט בגילאים צעירים יותר שהסובלנות מוגבלת, הוא עלול להישבר בתחילת הדרך, ועדיף לבחור בכלי נגינה קל יותר (מסיבה זו מתחילים בד"כ בחלילית).
ג) מורה טוב מצוי. המדד הזה עשוי להיות מכריע: לאיזה כלי נגינה נמצא מורה טוב בסביבתכם? מורה שיודע את המקצוע, נאהב ע"י התלמידים, והחשוב ביותר - מורה ירא שמים.

בכל אופן, ישנה אפשרות לא לקנות אלא לשכור כלי נגינה לתקופת ניסיון, וכאשר בטוחים שרוצים להמשיך עם זה אז לרכוש אותו. יתירה מזו, אפשר לעשות שיעור ניסיון אחד, הילד יחזיק את הכלי בידיו ויתנסה בו בפועל, ואז יחליט האם ברצונו ללמוד לנגן בו.